maanantai 20. helmikuuta 2012

Tampereen tasaseloturnaus

ENNEN PELEJÄ


Omalta kohdalta oli erittäin mielenkiintoinen turnaus. Olin ajatellut ennen matkaa, että harjoittelen tuossa turnauksessa seuraavia asioita:

-Ajan käyttöä. Pelaan yleensä tosi nopeasti, mikä toisaalta on hyvä, koska minulla ei juuri koskaan pitkissä peleissä (tai edes nopeissa peleissä) aikapulaa. Päinvastoin. Pelaan sen verran nopeasti, että minulla on ehkä keskimäärin puolet vielä ajasta käyttämättä kun peli on lopuillaan ja vastustaja kärsii aikapulasta. Tämä on toki hyvä ominaisuus, että mietin siirtoni etukäteen vastustajan vuorolla, mutta huono siksi, että sen seurauksena minulta saattaa jäädä monia hyviä siirtoja tekemättä. Eli tarkoituksena oli pakottaa itseni miettimään omalla vuorollani kauemmin. Niin, että oma aikani olisi mahdollisimman hyvin käytetty.

-Tuttuja avauksia. Minulla on lista, jonka olen valmistellut Kreikan turnausta varten. Lista ei ole kovinkaan pitkä, mutta se kertoo mitä avauksia käytän yleisimmiten ja miten niistä jatketaan. Olen pyrkinyt noudattamaan listan avauksia ja variaatioita orjallisesti netissä ja tosi elämän peleissä. Eli tutuissa linjoissa pysyminen oli tarkoitus.

-Tässä hetkessä pelaamista. Minulla on pelityylissäni pieni heikkous, josta pyrin eroon. Pelaan pelejä niin, että pyrin saamaan pienen edun, jonka turvin pääsen loppupeliin ja voin tuolla loppupelissä hyödyntää tätä etua. Tämä pelityyli itsenäisesti johtaa minulla kuitenkin siihen, että edun saatuani alan yleensä pelaamaan jonkin verran passiivisesti ja vastustaja voi hyödyntää sitä aloittamalla hyökkäystä tai uhkailemalla. Alan siis edun saatuani puolustuskannalle liian innokkaasti, koska odotan loppupeliä. Tästä tavasta piti miettiä edun saamiseen aktiivisempia siirtoja, joilla säilyttää etu ja kasvattaa sitä.

Mielestäni hyviä harjoituskohteita.



Illemmalla laitan pelit ja niiden tunnelmat ja ajatukset, sekä miten onnistuin noissa harjoittelukohteissa. Siihen asti tämä saa riittää.

1 kommentti:

  1. Taitaapi jäädä pelien muuttaminen sähköiseen muotoon huomiselle, kun nyt tuntuu siltä, että silmät eivät pysy enää auki.

    VastaaPoista